I po čtvrtém podniku seriálu Mistrovství Evropy v rally nadále vévodí klasifikaci produkčních vozů Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou. Posádka Subaru Duck Czech National Teamu se nezalekla těžkých podmínek soutěže na dalekých Azorských ostrovech a domů si z Atlantiku dovezla body a poháry za třetí příčku v hodnocení ERC2.
Fotogalerie (10)
Ke stažení
Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou mají za sebou premiérový start na šotolinové portugalské Rally Acores, která se jela v podmínkách pro naši posádku dosud zcela neznámých a která byla čtvrtým zastavením letošního Mistrovství Evropy v rally. Soutěž na Azorských ostrovech byla pro ně a jejich Subaru Impreza WRX STI nakonec velmi úspěšnou, přestože to nedlouho před jejím startem vypadalo všelijak. „Stejně jako na jiných podnicích evropského šampionátu, i tady se jela před startem kvalifikační zkouška, podle jejíhož výsledku se určovalo startovní pořadí pro první etapu soutěže," vysvětluje pražský jezdec. „Před vlastní kvalifikací nám bylo pochopitelně umožněno, abychom si její trať projeli nanečisto. Pro nás to byla premiéra na šotolinové soutěži, a tak jsme absolvovali první průjezd zkouškou velmi opatrně, protože pršelo a my nevěděli, co všechno si můžeme na mokré šotolině dovolit. Výsledný čas tomu i odpovídal, rozhodl jsem se tedy, že naopak při druhém průjezdu pojedeme maximální nasazení, které jsem pokládal za bezpečné. Jak se ukázalo po dvou kilometrech trati, můj odhad nebyl správný a do jedné ze zatáček jsem přijel rychleji, než naši soupeři, hlavně ale rychleji, než bylo zdrávo. Výsledkem bylo, že jsem na kluzkém povrchu nedokázal auto zastavit a po nárazu do kamenné zdi lemující trať jsem poškodil jeho pravou přední část. Naštěstí se nám ale podařilo s autem dojet do servisní zóny a protože zbývalo několik hodin do startu vlastní soutěže, naši mechanici se pokusili opravit škody. Ukázalo se, že nárazem neutrpěly žádné důležité části vozu jako motor nebo chladič, a tak se našemu skvělému týmu mechaniků oprava zdařila a vůz jsme mohli odvézt do předstartovního uzavřeného parkoviště ještě s půlhodinovou rezervou," s úlevou popisuje předstartovní drama Vojtěch Štajf.
Vše se tedy v dobré obrátilo a dlouhá cesta Subaru Duck Czech National Teamu do srdce Atlantiku mohla být završena účinkování na jubilejním padesátém ročníku slavné soutěže. Jak se pak při ní ukázalo, ona chyba z předstartovního programu byla možná nakonec docela užitečná, protože posádka pak k trati přistupovala s větším respektem a vyvarovala se chyb. Už první rychlostní zkoušky naznačily, jaké bude rozložení sil. Do vedení v hodnocení ERC2 se hned v úvodu dostal Litevec Butvilas, závodící v barvách Subaru Poland, tomu se snažili sekundovat domácí Rego a Maďar Botka, nám už dobře známý z předešlých podniků ME. Čtvrtou příčku si před dalším Maďarem Rangou držel Štajf, který zejména s Botkou v průběhu soutěže stále více držel krok. „Měli jsme samozřejmě v hlavách naši chybu z volné části kvalifikace, a tak jsme k trati přistupovali s určitou pokorou. Přesto jsme při naší premiéře na šotolině stále lépe poznávali, jak se na tomto povrchu auto chová, což se odráželo na výsledcích. Jednu z rychlostních zkoušek se nám podařilo v hodnocení ERC2 i vyhrát, na atraktivní divácké speciálce v lomu jsme zajeli dokonce osmý čas celkem. V takovém prostředí jsem si samozřejmě troufal více tlačit víc na pilu než na úzkých horských cestičkách s velkými srázy kolem, kterých tu bylo požehnaně. Dělalo mi velkou radost, že jsme přes nedostatek zkušeností se zdejším prostředím měli už od začátku soutěže velmi dobře nastavené auto, také se nám dařilo se trefovat do správné směsi pneumatik. Je pravdou, že jejich volbu jsme spíš tak nějak opisovali od našich soupeřů, někdy jsme měli ale i vlastní hlavu a celkem nám to vždy vycházelo. Jak se ukázalo v bitvě o absolutní prvenství, právě správná volba pneumatik tu přitom byla velmi důležitým faktorem úspěchu. Bylo navíc znát, jak jsme se s přibývajícími kilometry stávali konkurenceschopnějšími a myslím, že kdybychom na podobných površích závodili častěji, byli bychom i na šotolině pro naše soupeře tvrdým oříškem.
V samotném závěru soutěže se situace vyvinula tak, že jsme sice na Butvilase ani na Botku již nemohli dosáhnout v celkovém pořadí soutěže, maďarskému jezdci jsme se ale ocitli na dostřel v samostatném hodnocení druhé etapy. Šlo sice jen o pár bodíků, ale rozhodli jsme se, že jsme závodníci a pokusíme se tedy ještě soupeřův náskok smazat. Na předposlední erzetě nám sice odskočil na čtrnáct sekund, přesto jsme to nevzdali a v závěrečných jedenadvaceti kilometrech jsme ze sebe vydali všechno. Nasadili jsme i méně opotřebované pneumatiky, které jsme vezli s sebou jako rezervní a výsledkem bylo, že jsme Maďarům nadělili čtyřicet vteřin, takže vytoužená druhá příčka v etapě byla naše. Zároveň jsme dojeli zkoušku jen pár sekund za Butvilasem i za nejrychlejším z našich krajanů Orsákem, takže jsme si ověřili, že ani šotoliny se už nemusíme bát. Zahrálo nám samozřejmě do karet i to, že závěrečná rychlostní zkouška patřila k těm technickým, kde se dosažené rychlostní průměry pohybovaly kolem 70km/h - dobře víme, že ve stopadesátikilometrových rychlostech se zatím na šotolině do pneumatik správně opřít neumíme, právě pro takové úseky nám zatím zkušenosti chybí.
Celkově lze říci, že jsme z Azorských ostrovů odjížděli spokojeni s vědomím splněného úkolu. Naším záměrem byl zisk co největší porce bodů do hodnocení ERC2, což se podařilo, udrželi jsme i vedení v průběžném hodnocení ERC2. A co bude dál? Za pár týdnů se vydáme na slavnou asfaltovou Ypres Rally do Belgie, kde bychom rádi náš bodový účet dále rozšířili. Naopak vynecháme následnou šotolinovou Estonskou Rally, kde si budou chtít zase připsat bodíky naši soupeři. S nimi se pravděpodobně setkáme v srpnu na domácí Barumce, která bude naším letošním jediným startem s Imprezou na domácí půdě. No a podle toho, jaká bude v šampionátu situace po Barumce, zvolíme strategii pro zbytek sezóny - případnou šanci na evropský titul bychom samozřejmě nenechali jen tak ležet ladem. Ještě předtím bychom ale rádi provětrali našeho veterána a svezli se v soutěži legend při Rally Bohemia," vypočítává své další plány Vojtěch Štajf.
A jak vidí pražský jezdec své soky v evropském šampionátu? „V tuto chvíli to vypadá, že našimi největšími soupeři v boji o titul v ERC2 budou právě Botka a Butvilas. Oba jsou doma zejména na šotolině, my to máme přesně obráceně a cítíme se lépe na asfaltu. Botka má nastaven program podobně jako my a bude chtít určitě bojovat o titul, i z tohoto pohledu byl pro nás velmi cenný jeho dílčí skalp z druhé etapy Azor - vždyť v tuto chvíli máme před ním náskok pouhých čtyř bodů. U Butvilase ještě není o dalších plánech zcela jasno, na šotolině ale ukázal svou rychlost a při systému škrtání nejhorších výsledků pro nás i on zůstává velkým soupeřem, přestože zatím startoval pouze dvakrát. S oběma posádkami vycházíme ve formě přátelské rivality, u týmu Subaru Poland je tato rivalita o to výraznější, že obě naše sponzorující dealerství spadají pod koncern Emil Frey. Navíc Butvilasův spolujezdec Kamil Heller pochází z Těšínska a rozumí dobře česky, a tak občas můžeme společně lehce vtipkovat třeba i na konto vzhledu jeho pilota, který je trochu podobný francouzskému herci Pierru Richardovi. Samozřejmě nevíme, zda do dalšího dění do boje o špičku nepromluví i někdo další, ale zatím jediný další soupeř, který startoval pravidelně, byl další Maďar Hideg, který údajně po vyloučení z irské soutěže na účinkování v ME rezignoval. I tak jsou zatím pro nás souboje v ERC2 velmi zajímavé a my se na každou soutěž velice těšíme," usmívá se spokojený Vojtěch Štajf.
Karel Špaček, media team
Foto ©: Josef Petrů
Kontakt: |
|||||
DanCars CZ s.r.o. Krnovská 82 746 01 Opava |
Autosalon: Tel., Fax: 553 719 296 Tel. : 553 626 335 |
Mobil: Tel.: 602 705 909 Tel.: 608 848 770 |
Servis: Tel.: 553 610 630 Tel.: 606 705 506 |
Jak se k nám dostanete? |
|
E-mail: info@subaru-opava.cz | Web: www.subaru-opava.cz | facebook |
|||||
Obchodní podmínky DanCars CZ s.r.o. Informace o zpracování a ochraně osobních údajů (GDPR)
|
|||||
© 2005 - 2024 veškerá práva vyhrazena DanCars CZ s.r.o. R. Sukeník | Design: D. Rafaj | Technické řešení Nowonet |